Hoppa till innehåll

SPETS - Syskonbädd

Ett modernistiskt drama om frihet, solidaritet och kärlek

Föreställningen spelades 2008

Denna sida är en del av föreställningsarkivet

Tänk dig att du en kväll plötsligt får nog av att leva som du lever. Att du inte längre står ut med alla krav på att vara en duktig och rationell människa. Att du aldrig får njuta av nuet eller tänka precis som du vill. Detta händer Harriet, huvudkaraktären i Syskonbädd. Hennes saklige man blir orolig för sin lilla hustru och placerar henne på ett nervhem.

Harriet rymmer och står snart på centralstationen med väskan i handen. Runt omkring henne myllrar människor, somliga duktiga samhällsmedlemmar, andra mer trasiga och utstötta. Själv vet hon inte riktigt vart hon ska. Hon vet bara att hon längtar efter ett annat sätt att leva. Snabbt gör hon en ny bekantskap i ”Den sjuke” som också är på rymmen. Han är omyndigförklarad för att han är så känslig och för att han givit bort sin förmögenhet. På stationen finns även Harriets gamla förälskelse ”Poeten”. Han lyssnar tålmodigt, lockad av Harriets tankar. Men han verkar inte tro på henne.

Harriet och ”Den sjuke” gör sällskap ut till havet. Friden därute blir dock inte långvarig då hon får ett oväntat nattbesök av en utblottad konstnär. Dagen efter ställs hon till svars för sina idéer om gränslös gemenskap och öppenhet mellan människor - om en ”syskonbädd”.


Stina Aronson (1892-1956) skrev Syskonbädd 1931 under pseudonymen Sara Sand. Med sin skarpa iakttagelseförmåga, detaljrika och existentiellt färgade berättarstil räknas hon till de sena svenska modernisterna. Trots genombrottet på 40-talet har hon marginaliserats i den moderna litteraturhistorien. På ett humoristiskt och poetiskt sätt problematiserar Syskonbädd vår verklighetsuppfattning, det moderna samhället och relationen mellan könen.

SPETS
Kvinnliga stjärndramatiker åter på repertoaren
SPETS är ett flerårigt samarbete mellan Östgötateatern och Riksteatern, som sätter strålkastarljuset på kvinnliga dramatiker.

SPETS startade säsongen 2007-2008 och projektets första stopp gjordes på 1880-talet med pjäser av dramatikerna Alfhild Agrell, Anne Charlotte Leffler, Frida Stéenhoff och Victoria Benedictsson. Nu fortsätter vår resa bland Sveriges bästa och mest intressanta kvinnliga dramatiker. Nästa nedslag blir 1930-talet med Stina Aronsson som skrev Syskonbädd under pseudonymen Sara Sand. Håll utkik efter seminarier och föreläsningar i samband med säsongens SPETS-pjäs Syskonbädd.

 

Syskonbädd är en samproduktion mellan Östgötateatern, Riksteatern och Länsteatern i Örebro