En skruvad spökkomedi
En passionerad musikalfantast återvänder för att regissera den stora Broadwaymusikalen Beetlejuice.
Markus Virta är i grunden musikalartist, utbildad på Balettakademien i Göteborg, och har bland annat regisserat musikaler som Så som i himmelen på Oscarsteatern, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann på Wermland Opera och Socialdemokraterna – the musical. På Östgötateatern har han tidigare regisserat publiksuccéerna Come From Away och Amélie.
– Jag snöade in på musikaler i tonåren, och sen har jag inte kunnat släppa det. Jag har jobbat med allt ifrån komedier till dramer inom musikalgenren. Det är mitt kall, mitt allt, skrattar Markus.
Beetlejuice bygger på Tim Burtons kultfilm med samma namn från 1988. Det är en modernt berättad musikalkomedi med hjärta. En historia om saknad, sökandet efter tillhörighet och liv och död.
– Manusförfattarna har valt att behålla godbitarna från filmen, men har arbetat om handlingen något. Både
manus och skämt har skrivits om och skruvats ett varv till, vilket är bra. En komedi ska vara dagsfärsk, tycker jag. Men den ikoniska sandormen och karaktärerna finns med, så publiken kommer att känna igen sig.
Musikalen kretsar kring ett hus, som är hemsökt av denondskefulla demonen Beetlejuice. Lydia Deetz, en tonårstjej som är besatt av döden, flyttar in i huset med sin pappa och hans nya partner. När Lydia ber Beetlejuice om hjälp med att skrämma bort nyfikna besökare, visar denna falskspelande joker sina rätta färger.
– Ja, musikalen är absurd och lite skruvad, men det absurda är kul. Det har jag gjort förut. Den har ett högt tempo med rapp dialog och ganska vass humor. Men rädd behöver man inte vara, den är inte skräckinjagande på det viset.
Vad är största utmaningen med föreställningen?
– Att få en väldigt stor föreställning att rymmas på Stora teatern i Norrköping och Linköping. Sen är det tekniskt komplicerat. Vardagsrummet ska förvandlas flera gånger och i slutet har Beetlejuice gjort om det till en gameshow och tv-studio. Sen krävs det att skådespelarna får stort spelrum, särskilt Peter Jansson som spelar Beetlejuice, för att galenskapen och humorn ska komma fram.
Vad kan du säga om musiken?
– Det är ett “gött” sväng. Jag skulle säga att det är modern musikalpop skriven för teater med klara 80-talsreferenser. Det är sällan man hör sån ”catchy” musikalmusik. Det är fjärde gången Markus sätter upp en musikal på Östgötateatern, och den här gången blir det Europapremiär.
– Jag stormtrivs med att vara tillbaka. Östgötateatern har alltid gått i bräschen, när det gäller musikteater och musikaler, och det är kul att få fortsätta i det spåret. Sen ser jag fram emot att jobba med ensemblen igen och så gillar jag teaterns verkstäder. Det är ett skickligt gäng som jobbar i huset.
Vad kan publiken förvänta sig?
– En extremt underhållande kväll, som också kommer vara berörande.
Varför ska man se Beetlejuice på Östgötateatern, när man kan se uppföljaren Beetlejuice 2 på bio?
– För att man behöver se ettan först, skrattar Markus. Teater är alltid mycket bättre än film! Tycker man om filmen, kommer man älska musikalen. Och man behöver inte ha sett filmen, för att se musikalen. Det hade inte jag, när jag såg den på Broadway, och jag blev helt “blown away”. Det är sånt här vi behöver i vår tid.
Text: Åsa Böhme
Publicerad 5 september 2024