Hoppa till innehåll

Teatern är en fristad för fantasin

Teaterchef Nils Poletti och produktionschef Henrik Johansson om nästa spelår och teaterns funktion i nutiden.

Lever vi inte i en intressant tid? Armlängds avstånd ifrågasätts av klåfingriga politiker och religiösa skrifter bränns offentligt i yttrandefrihetens namn. Politiska ställningstaganden svänger fortare än pendeln – och hade vi kunnat utvinna energi ur de upprörda stormar som blev av en uppochnedvänd docka, hade vi inte haft en energikris i det här landet. Hade vi dessutom kunnat koppla på debatten om dragqueens som läser sagor för barn hade vi troligtvis kunnat förse hela Norden med el. 

Det är en dyster framtidstro i en tid av krig, inflation, räntor, polarisering, skuldförskjutningar och skjutningar. Vad fyller då teatern för funktion? FLERA! Dels är den en varm och ljus oas som ger fantasin en fristad i mörkret. Men det är också en demokratisk arena och ett tempel för möten, umgänge och samkväm. Som en Mimers brunn av fler perspektiv och infallsvinklar att dricka ur, en plats för skratt, filosofi, underhållning, överraskningar och framför allt, en plats där vi vidgar våra perspektiv och tankebanor. 

REPERTOAREN
Först ut i vår repertoar är Sverigepremiären på succémusikalen Waitress, en feelgood- musikal om kärlek, frigörelse och moderskap. Därefter spelar vi Charles Dickens klassiker, En julsaga för hela familjen, om vikten av omtanken om sin nästa och givmildhetens vikt och värde. Nytt för säsongen är en extra bonusföreställning på Stora scenen under hösten, landsbygdssuccén och monologen Bygdens söner med kongeniala Peter Jansson. Under våren sätter vi tänderna i Brechts odödliga klassiker Den goda människan i Sezuan, som frågar sig om vi har råd med godheten i vår tid, en högaktuell föreställning med anslaget skrivet ovan. Men som Brecht lär ha sagt – ”Konst, när den är bra, är alltid underhållning” och därför är vår sista Stora scenen-produktion den nyskrivna farsen Tjong i medaljongen

För er som önskar det mer experimentella och annorlunda ger vi utomhusvandrings-teatern Ben av den prisbelönta norska regissören Lisa Baudouin Lie. På X-scenen sätter cirkusartisten Elise Bjerkelund Reine upp cirkusprojektet How far are you willing to bend, som spelas i sex delar och djupdyker i samtidens effektivisering och sexualisering, makt och gränser.

Självklart spelar vi våra populära soppteaterföreställningar. Men ”prata lagar inte ris”, som det kinesiska ordspråket lyder, så nu önskar vi er en kungligt smaklig spis ur vår teatermeny för alla smaker. 

Nils Poletti, teaterchef
Henrik Johansson, produktionschef

Publicerad 22 mars 2023