Shakespeare-pjäs som radioteater

 

Slutet gott, allting gott räknas till en av William Shakespeares minst spelade pjäser. Nu blir den romantiska komedin radioteater i tre delar. Premiär på fredag!

Slutet gott, allting gott är skriven i början av 1600-talet och pjäsen har historiskt fått hård kritik, inte minst för att kvinnorna gestaltas som starka och drivna medan männen framställs som omedvetna och känslostyrda.

 Jag tycker att den här berättelsen fördjupar vår syn på kärleksrelationer, den utmanar konventionen om den passiva kvinnan och den aktive mannen. Den öppnar också våra ögon kring tvåsamheten och vad som är ett lyckligt slut på en berättelse. Är slutet gott? Varför är ett slut där tvåsamheten hyllas och där två människor som kanske egentligen inte passar för varandra, lyckligt? säger regissören Pontus Plænge, som också medverkar som skådespelare.

Slutet gott, allting gott produceras inom ramen för Östgötateaterns digitala satsning i spåren av coronapandemin. I den över två timmar långa radioteaterproduktionen medverkar hela 13 skådespelare från teaterns ensemble.

 Shakespeares pjäser bärs av sina ord, och passar därför utmärkt som radio. Den här pjäsen kastar sig också mellan olika miljöer. Än befinner vi oss i Rousillon i södra Frankrike, än i Paris och än i Italien. Här får lyssnarens fantasi hjälpa till och skapa miljöerna för den inre synen! säger Pontus Plænge.

De tre delarna kommer att släppas på fredagskvällar och finnas tillgängliga för kostnadsfri lyssning i Östgötateaterns digitala kanaler.

Text: Jeanette Söderwall (Publicerad 2020-06-09)


OM PJÄSEN

En romantisk och mångbottnad pjäs om den modiga Helenas jakt på kärlek. Läkardottern är passionerat förälskad i greve Bertram men blir avvisad på grund av sin samhällsklass. Hon erbjuder kungen en bot på hans dödliga sjukdom och får i belöning att gifta sig med vem hon vill.

Efter en komisk labyrint av förväxlade identiteter, svek, ånger och dramatiska avslöjanden lyckas Helena till slut snärja Bertram, som lovar att älska henne.

Pjäsen är baserad på en saga; förlagan är en berättelse i Giovanni Boccaccios Decamerone. Shakespeare omkullkastar dock sagans regler, likaså den romantiska komedins konventioner, och pjäsen växlar mellan underhållande fars och stunder av tankeväckande insikt.

Läs mer här

Gå till hemsidan