Östgötateatern ska finnas i hela länet 


Mer teater på fler östgötska orter! Det är målet med Östgötateaterns treåriga landsbygdssatsning.

I täten för satsningen går skådespelaren Peter Jansson, som tidigare setts i föreställningarna 1984, Ensam, Mycket väsen för ingenting och Jord.

Peter menar att projektet är viktigt för att alla ska kunna ha samma tillgång till konst och kultur oavsett var man väljer att bo. Han poängterar också att det är viktigt för att Östgötateatern på detta sätt går i bräschen för en statushöjning av landsbygden.

- En bortglömd landsbygd är en farlig landsbygd, man odlar ett utanförskap som i dessa tider är viktigare än någonsin att förhålla sig till, säger Peter.

Den här satsningen grundar sig i Peters personliga engagemang för kultur i allmänhet och landsbygden i synnerhet. Han har varit skådespelare i tio år, och är själv uppvuxen på landet.

- Jag började tidigt reflektera över att det saknades berättelser som helt enkelt inte utspelar sig i urbana miljöer. Det känns faktiskt som att historier oftare utspelar sig i rymden än utanför en stad.


Tog eget initiativ 

Intresset för att berätta om samt nå ut till landsbygden växte när Peter arbetade på Örebro Länsteater. När han därefter turnerade med Riksteatern förde det honom till Östgötateatern.

- Jag gick till teaterchefen Nils Poletti och produktionschefen Fanny Twardomanski och sa att jag sökte en tjänst som inte finns men borde finnas - konstnärlig idéutvecklare för länet. Det är en snofsig titel, men den rymmer ganska mycket. Dessutom är det något som verkligen behövs, för Östgötateatern ska finnas i hela länet!

Peter poängterar att Östgötateatern förvisso turnerat i länet tidigare och att han inte är unik på det sättet, men att det här är en mer riktad insats.

- Nils och Fanny hade tänkt och tänker i samt banor så det blev en naturlig första start. Det var det bästa mötet på länge!


bygdens söner

Först ut inom ramen för projektet är föreställningen Bygdens söner i samarbete med Riksteatern. Pjäsen är skriven av Anders Duus i nära dialog med Peter, och regisseras av Sara Giese.

Peter beskriver föreställningen som en mustig soppa som kokats ihop av samtalen om hans uppväxt och olika frågeställningar från landsbygden. Han menar att det som är extra roligt med Bygdens söner är att det är en fullriggad föreställning med scenografi och rekvisita, men i ett litet format.

- Det är som om vi hittat ”killevippen-knappen”. Det är en fullgod aftonföreställning, men paketerad i ett format som gör att vi kan spela den överallt. Jag brukar säga att det är en omvänd ”hemvändarhistoria” - för en gångs skull handlar det mer om de som stannade än de som drog iväg.


SPELAR ALLA ROLLER

Under våren 2020 turnerar den genom Östergötland och Peter spelar pjäsens samtliga fem roller.

- Man kan aldrig vara dålig, så det är krävande men samtidigt väldigt roligt. För att hålla isär rollerna gäller det att ha en tydlig ansats vid bytet av karaktär, där hanteringen av ett par glasögon kan vara gränsen mellan en karaktär och en annan.

Peter Jansson i Bygdens söner. Foto: Niclas Fasth.


SLÄCKA EN KULTURTÖRST  

Han har själv åkt runt och träffat potentiella arrangörer.

- Jag har snart ringt över hälften av alla bygdegårdar i Östergötland. Det finns en kulturtörst där ute och då gäller det att vi är där och släcker den. Det är eldsjälar som ser till att kulturen både distribueras och kan produceras på landsbygden och då gäller det att ge dessa själar bränsle för att orka brinna och engagera sig.

Peter berättar att det finns arrangörer som våndas över att de kommer att få en för liten publik. Då ställer han frågan: ”men hur många tror du kommer då?” och när de närmast skamset svarar att det kanske bara blir 15 personer poängterar han att det ju faktiskt är 10 procent av invånarna i byn.

- Om man räknar på rätt sätt är 15 personer oerhört mycket. Om 10 procent av Norrköpings invånare hade kommit på en föreställning på Stora teatern hade det ju varit mer än 10 000 personer i publiken!

Vad har du fått för reaktioner på projektet?

- Än så länge idel hurrarop. Både kring Bygdens söner och satsningen i sig. Jag har verkligen blivit mycket varmt mottagen på alla håll och kanter.

Varför brinner du så för detta? 

- I botten kanske det handlar om att jag saknade det när jag växte upp. Jag är ju bonngrabb själv. Men tack vare mitt intresse för teater blev jag tvingad att dra mig till den stora staden Borås både för att få utöva och uppleva scenkonst, säger Peter Jansson.

Efter Östgötaturnén kommer Bygdens söner även att turnera nationellt med Riksteatern. Till våren 2021 kommer Peter Jansson att ge sig ut i Östergötland med en ny föreställning.

Text: Klara Nordmark (Publicerad 2020-03-09)

Läs mer om Bygdens söner 


OM PETER JANSSON

Peter Jansson är utbildad vid Teaterhögskolan i Luleå. Därefter arbetade han på Örebro Länsteater i fem års tid. Bland produktionerna kan nämnas Den besynnerliga händelsen med hunden om natten och Ingvar.

I TV4:s Kontoret spelade Peter Kenneth i två säsonger. Han har även gjort novellinläsningar för Sveriges Radio.

Förutom titelrollen i 1984 har Peter även medverkat i Östgötateaterns föreställningar Ensam, Mycket väsen för ingenting och Jord

Gå till hemsidan