Nordenpremiär för succémusikal


Come From Away är en underhållande och berörande påminnelse om människors förmåga att hjälpa varandra när det verkligen gäller. Regissören Markus Virta beskriver musikalen som ”en varm dusch.”

Come From Away utspelas dagarna efter terrorattackerna i New York den 11 september 2001. Den handlar om vad som händer när tusentals resenärer blir strandsatta på en liten flygplats i Kanada, och om hur musik och värme kan ge människor hopp.

Markus Virta är utbildad musikalartist som senare började regissera musikaler. Han har till exempel stått bakom publiksuccéer som Så Som I Himmelen på Oscarsteatern samt Europapremiärerna av En Gentlemans Handbok i Kärlek och MordSomething rotten och Måndag hela veckan på Wermland Opera. 

Varför älskar du musikal? 

– Det är den ultimata konstformen! Jag tycker inte det finns något bättre. Musiken får kontakt med oss på ett annat sätt, det är som att det passerar intellektet och går rätt in i hjärtat. Jag gillar verkligen den utmaning det innebär att få ihop allting när man arbetar med musikal. Det finns så många element som ska klaffa för att sedan limmas ihop med musiken, vilket innebär att man dessutom måste jobba snabbare, men när det väl stämmer finns det ingenting som är bättre.


Solidaritet

Markus beskriver att Come From Away till stor del handlar om solidaritet, och om hur vi som människor fungerar i en krissituation. Han menar att det här är något vi behöver bli påminda om idag.

– Oavsett var man bor så är det samhälle vi lever i idag ganska kallt. Bor man i lägenhet kollar man gärna i nyckelhålet innan man går ut. Men det som är så fint är att jag fått intrycket av att man faktiskt hjälps åt när det väl gäller. Det räcker med att tåget är försenat två timmar så stannar människor upp och öppnar sig, för plötsligt befinner sig alla i samma situation.

Han menar att det här blev extra tydligt 2017, när terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm ägde rum, och människor stannade upp sina liv för att hjälpa varandra.

– Människor finns för varandra när katastrofen kommer, och det är det musikalen handlar om. Det är så lätt att tänka att var och en sköter sig själv, men det behöver inte vara så. Att musikalen är hoppingivande är skönt, för vi behöver den typen av historier också.

Markus minns vad han själv gjorde den 11 september 2001, och menar att det finns en tydlig skillnad före och efter terrorattacken mot World Trade Center.

– Jag kommer mycket väl ihåg var jag var. Jag stod i studion och dubbade en Disneyserie jag var med i. De där sakerna bränns in i minnet. Rädslan i världen för terrorattacker tror jag beror på just den attacken. Och rädslorna eskalerar, tyvärr.

Han kan se paralleller till den pågående coronapandemin - även om det inte rör sig om någon terrorattack så kändes det lite som att världen rasade där under våren 2020.

– Det här har därför varit en av de viktigaste repstarterna jag någonsin haft. Jag känner mig som en ko som släpps ut på grönbete och otroligt lyckligt lottad med tanke på det svåra läget inom kulturbranschen.


Världsmusik

Markus säger att han längtat efter att få arbeta på Östgötateatern, eftersom det är en teater med en stolt musikaltradition.

Hur skulle du beskriva musiken i Come From Away

– Medryckande, förstärkande och upplyftande. Den är baserad på världsmusik från olika delar av världen och är nästintill genomkomponerad, det vill säga att det är musik nästan hela tiden.

Vad kan publiken förvänta sig av föreställningen? 

– En underhållande, värmande och drabbande kväll! säger Markus Virta.


Text: Klara Nordmark (Publicerad 2020-08-21. Ursprunglig version publicerad i Östgötateaterns höstprogram 2020)

Gå till hemsidan