Högteknologisk cirkus


The Last Fish är en dröm som går i uppfyllelse för Magali Bancel, som står för idé och koncept tillsammans med Mattias Lindström. Hon beskriver föreställningen som världens bästa godispåse.

The Last Fish är en nyskriven cirkusföreställning i samarbete med Norrköpings Symfoniorkester. Ensemblen består av åtta artister från flera olika länder, fem cirkusartister och två musiker. Den åttonde medlemmen i ensemblen är en industrirobot.  

 När jag gör en föreställning vill jag gärna prata om sådant som är nära mitt hjärta. För mig är miljö en väldigt stark fråga och jag känner att det är någonting som pratar till många, säger konstnärliga ledaren Magali Bancel.

The Last Fish innehåller mycket magi och unika illusioner. Publiken kan förvänta sig häftiga cirkusdiscipliner, bland annat akrobatik med dubbeltrapetser och något som kallas icarian games - när man jonglerar en människa med sina fötter.

 Det kommer att hända så mycket spännande på scenen, det är som världens bästa godispåse! säger Magali.

I föreställningen medverkar två musiker från Norrköpings Symfoniorkester, Martin Orraryd på slagverk och Tanja Kaitaniemi på violin. Tillsammans skapar de musiken till The Last Fish i takt med att numren till föreställningen växer fram i samspel med cirkusartisterna. Musikerna har också fått lära sig att hantera cirkus och utföra akrobatik, berättar Magali.


En robot i ensemblen

Hon förklarar att det var Mattias Lindström, föreställningens andra konstnärliga ledare, som fick idén om att jobba med en robot. Idéen kom till honom för länge sedan efter att ha sett en video av en industrirobot på internet. 

 Cirkusartister jobbar vanligtvis med utrustningar, till exempel trampoliner och russian swings. Vi tycker om att bli kastade upp i luften, säger Magali.

Det är alltid cirkusartisterna själva som blir avgörande för hur högt och hur snabbt de kastas. En robot går att programmera så att den gör exakt som man vill, i vilken hastighet man vill, och upprepar rörelsen på precis samma sätt varje gång.

 Där såg Mattias en möjlighet som vi inte haft förut.

Att få fram en robot som går att ha i träningshallen och arbeta med har inte varit lätt. Processen har tagit flera år och det är många delar att tänka på. Varje rörelse måste programmeras, ett väldigt omfattande arbete.

– Men med hjälp från Linköpings universitet har Mattias lärt sig att kunna programmera roboten själv, så det är han som gör den största delen av programmeringen, säger Magali.

Mattias Lindström i The Last Fish. Foto: Klara G

EN DRÖM I UPPFYLLELSE

Magali vill inte avslöja för mycket om föreställningen men försäkrar oss om att det är mycket häftigt som kommer hända på scenen.

– Det roligaste med att jobba med The Last Fish är att jag har kunnat förverkliga så många av mina drömmar. Det är så många häftiga idéer som jag har haft men varit osäker på om de är genomförbara. I den här föreställningen har varenda idé fallit på plats.

Text: Tone Wernersson (Publicerad 2019-08-08)

Läs mer om The Last Fish


OM MAGALI BANCEL OCH MATTIAS LINDSTRÖM
Magali Bancel och Mattias Lindström är båda cirkusartister och cirkusproducenter. Magali är dessutom cirkusregissör med franska rötter. Mattias är även cirkuskonstruktör, dansare och koreograf. Tillsammans utgör de kompaniet CIRK L.

Magali är utbildad på Fratellini Circus School i Paris, cirkushögskolan The Circus Space i London och cirkushögskolan CNAC i Châlons. Mattias är utbildad på Central School of Speech and Drama i London och på Cirkus Piloterna i Stockholm.

Magali och Mattias arbete har tagit dem runt hela världen med flera olika projekt. De har bland annat turnerat med Cirkus Cirkör i Asien, Afrika och Europa.

På Östgötateatern har Magali och Mattias båda medverkat i musikalen Familjen Addams och därefter med den egenproducerade föreställningen Tänk om och i Wendy & Peter Pan.

Magali och Mattias har även medverkat i den turnerande cirkusföreställningen Håll ihop - en cirkus på hjul samt regisserat uppföljarna; Ŝanĝo – en cirkus på väg och Inget kalas utan knas.

Gå till hemsidan