KOSTYM Med fokus på återbruk


Visuell, dekadent och maffig. Det har varit scenografen och kostymören Jenny Nordmarks vision om Yvonne, prinsessa av Burgund. En föreställning där kostymen till stor del består av återbrukade kostymer.

 I det här fiktiva kungadömet är det både ultramodernt och historiskt dammigt, säger Jenny Nordmark.

Hon är scenograf och kostymör med en bakgrund som arkitekt. Hon arbetar också med olika konstprojekt.

Tillsammans med regissören Nora Nilsson har hon låtit sig inspirerats av hur moderna kungafamiljer ser ut idag.

 Till vardags ser de ut som att de lika gärna skulle kunna vara tjänstekvinna och tjänsteman och jobba på bank. Männen har herrkostym och kvinnorna har dräkt.


ansvar för klimatet

Med tanke på detta och den patriarkala miljö som pjäsen utspelas i valde de att utgå från herrkostymer – något som ofta finns i överflöd på teatrars kostymförråd. Istället för att skapa nya plagg från grunden fick kostymateljén ta till vara på och sy om befintliga herrkostymer.

 Under pågående klimatkris behöver även teatrarna ta ansvar och jobba för att teatern ska bli mer anpassad till den nya rådande situationen. Det här är ett test på det. För mig är det här också bara början på något som jag skulle vilja jobba mer med.

Att kunna ta det mesta till föreställningen från Östgötateaterns stora kostymförråd känns extra bra i pandemitider, säger Jenny.

 Det är ingen som behöver springa på stan. De få inköp som behövs kan vi göra på nätet.


Rollbyten på scen

Hon poängterar att även om det sparas in pengar på kostyminköp så tar det minst lika lång tid att skräddarsy om befintliga plagg som att skapa en helt ny kostym från grunden.

Att kostymerna är just omsydda är något som framgår på scenen. Det finns också mer förenklade karaktärer som skapas genom att attribut appliceras på huvudkaraktärerna. Dessa rollbyten döljs inte heller, utan är snarare en del av det visuella uttrycket. 

Snyggt och fult

Jenny gillar att renodla med tydliga formelement, både när det gäller kostym och scenografi som kan ha allvar och humor, vara snyggt och fult och bjussigt på samma gång.

I Yvonne, prinsessa av Burgund finns ett stort scenografielement som förändras över tid och som kräver ett nära samarbete med ljuddesignern Linn Persson.

– Det visuella uttrycket kan till en början kännas väldigt vackert och behagligt, för att sedan kanske bli något hotfullt. Det kan också upplevas festligt eller dekadent, tror Jenny.

Det största utmaningen för henne som scenograf har varit att det varit så olika rum att förhålla sig till; Forumteatern i Linköping och Stora teatern i Norrköping.

– Det är olika förutsättningar men ska ändå vara samma typ av slutresultat. Det kanske kändes lite jobbigt först, men det triggar igång fantasierna och i slutändan har det gjort att det har blivit ännu bättre.


Väcker tankar

Jenny tror att den här tragikomiska föreställningen kan ge upphov till lika många tankar som det finns besökare.

– Yvonne är någon som sätter igång en process hos de andra karaktärerna. Förhoppningen är att den processen fortsätter utanför teaterns väggar och hos publiken, säger Jenny Nordmark.

Yvonne, prinsessa av Burgund har nypremiär i Norrköping den 21 september och spelas till och med den 12 december. Läs mer om föreställningen här

Text: Jeanette Söderwall (Publicerad 2020-11-13)

Gå till hemsidan