En skrattspegel mot publiken


Yvonne är den kvinnliga antihjälten som provocerar genom att vara annorlunda. Regissören Nora Nilsson berättar om en aktuell och tankeväckande pjäs.

Vad är det egentligen som rör sig i Yvonnes huvud när hon väljer att gå emot allas förväntningar på henne? Det ser regissören Nora Nilsson fram emot att undersöka.

Yvonne, prinsessa av Burgund är skriven av den polska författaren och dramatikern Witold Gombrowicz på 1930-talet. Den utspelas i ett kungadöme där huvudkaraktären Yvonne först väcker oerhörd fascination bland människorna, därpå provokation, äckel och hat. Anledningen: Hon pratar inte alls och hon är ful. Provocerande ful.

Yvonne går emot strömmen och vägrar att behaga sin omgivning.

 Det är intressant varför hon väcker den här avskyn. Vad betyder det att vara annorlunda? frågar sig Nora Nilsson.


Filosofiska frågor

Hon berättar att pjäsen tar upp frågor om huruvida det finns goda människor och om hur våra handlingar i varje situation definierar oss.

På ett sätt rymmer den ett filosofiskt resonemang. Har vi en möjlighet att agera annorlunda? Kan vi omdefiniera oss själva?

 Gombrowicz trodde på determinism, vilket är filosofin kring att vi är låsta vid vissa skeenden. Att allting är förutbestämt, att det inte finns någon fri vilja och att vi kommer att handla på ett givet sätt i varje situation. Om vi möter något som är väldigt annorlunda mot vad vi är vana vid så kommer vi att avsky, vi kommer att hata. Yvonne blir som en slags grotesk skrattspegel i ansiktet mot oss.



Den här pjäsen skrevs i skuggan av fascismens framväxt. Märks det i texten?

– Jo, det märks verkligen utifrån att den finns en väldigt stark maktkoncentration i pjäsen. Det finns en kungafamilj och det är utifrån den som allting rinner neråt. Men det märks också i att det inte är accepterat att stå ut från mängden och att vara annorlunda. Yvonne får på något sätt symbolisera alla de som inte tillhör normen och som inte heller stryker medhårs. Det känns väldigt aktuellt idag i och med de politiska strömningar i Europa och Sverige som har fascistiska resonemang i botten. Yvonne är också en slags klassisk martyr. En okvinna i en patriarkal värld. Som till synes för evigt är dömd till döden.

Vilken typ av föreställning ser du framför dig rent visuellt?

– Vi vill ge en gottispåse till publiken med väldigt mycket ögongodis för alla. Vi vill bjuda på en helafton i både kostym och rum. Styrkan i föreställningen är att den är väldigt folklig i sitt tilltal. Den har en humor och en lustfylldhet. Det kommer att vara en rolig, obehaglig, tankeväckande föreställning som förhoppningsvis är någonting som människor kan diskutera länge efteråt, säger Nora Nilsson.

 

Text: Jeanette Söderwall (Publicerad 2020-09-02. Ursprungligen publicerad i Östgötateaterns höstprogram 2020)

Gå till hemsidan