Cirkus och musik uppåt väggarna


Ett nytt gränsöverskridande samarbete mellan Östgötateatern och Norrköpings Symfoniorkester har tagit form. Cirkusartisten och regissören Magali Bancel berättar om den kommande digitala produktionen och varför cirkus och musik passar så bra tillsammans.

Innan sommaren repeterade cirkusartister och musiker på De Geerhallens stora scen. Dessförinnan hade det också hållits workshops i wall acrobatics (eller vertical dance, som disciplinen också kallas), arrangerade av Östgötateatern i samarbete med den nationella branschorganisationen Manegen och föreningen Nycirkus Öst.

 Vi har samlat ihop alla cirkuskrafter som finns i Östergötland och kunnat fånga upp lokala cirkusartister som jobbat utomlands men som kommit hem på grund av corona, säger Magali Bancel.

Hon och Mattias Lindström hade redan en vision om en fysisk utomhusföreställning på fasaden till Arbetets museum, men till följd av pandemin blev idén omarbetad till en digital produktion. Resultatet blir en trilogi kortfilmer med premiär i Östgötateaterns och SONs digitala kanaler fredagen den 13 augusti.


Glädje och sorg

Filmerna kan beskrivas som tre kapitel av en gemensam berättelse.

 Som en metafor för vad vi upplever just nu handlar den första filmen om den universella sorg och trötthet man kan uppleva genom livets utmaningar, förluster och livsfrågor. Men ändå med en stark tro på livets djup, skönhet, transcendens och upprättelse, säger Magali.

Den andra filmen utvecklas sedan till motståndskraft, viljan att inte ge upp, att fortsätta slåss, om livets och skönhetens triumf.

Den tredje och avslutande filmen handlar om hur det kan kännas efter. Om nyvunnen frihet och om att släppa taget. Det är mänskligheten i sin instinktiva form. En fest, eller det flytande ögonblicket innan vi definierar det nya normala.

 I korthet handlar projektet om livets glädjeämnen och sorger. Att livet går vidare och att det finns något som kommer efter – både under corona och i livet i stort.


Flera samarbeten

Likt i flera tidigare produktioner – den uppmärksammade föreställningen The Last Fish, skolkonsertproduktionen Vibrationer i luften och filmen Slagverkare mot väggen – har Magali och Mattias jobbat tillsammans med musiker från SON.

Trombonisten Johan Wiklund utmanas genom att spela musik upphissad flera meter upp i luften, mot en vägg i De Geerhallen. Slagverkaren Martin Orraryd och harpisten Delphine Constantin Reznik stannar kvar på scengolvet.

Anna Gehlin. Foto: Einar Kling Odencrants

Cirkusartisten Anna Gehlin under en workshop inför Uppåt väggarna. Foto: Einar Kling Odencrants


Cirkusensemblen består av Anna Gehlin, Emelie Sandberg, Elsa Näslund, Siânna Bruce, Mattias Lindström och Magali Bancel själv.

– I de två första filmerna har vi som cirkusartister utgått från musikens dramaturgi och skapat koreografin utifrån den. I den tredje filmen ville vi utgå från cirkusen dramaturgi, så har vi gjort tvärtom – vi har skrivit pjäsen fysiskt först och musikerna komponerar utifrån den, säger Magali.


"Förstår varandra"

Utöver Mattias Lindström har hon sällskap i ensemblen av cirkusartisterna Anna Gehlin, Emelie Sandberg, Elsa Näslund och Siânna Bruce.

– Cirkus och musik gifter sig så himla bra. De kompletterar varandra. Även om vi har väldigt olika arbetssätt så förstår vi varandra väldigt väl, cirkusartister och musiker. Jag tror att konstformerna är ganska nära på många sätt, hur man utövar dem och hur man pratar i bilder och metaforer. De musiker jag jobbat med har också alltid varit positiva och velat testa nytt. Det är en fördel att jobba gränsöverskridande, att möta varandra och lära av varandra. Det blir en utveckling för båda parter, men framfört allt för konsten! säger Magali Bancel.

Text: Jeanette Söderwall (Publicerad 2021-08-10)


Läs mer om filmserien Uppåt väggarna och streama kostnadsfritt här (från respektive släppdatum)

Gå till hemsidan