Forestallningar thumbnail 655 Soundof

Agda 2015 - Kampanj

På den här sidan finns Östgötateaterns tävlingsbidrag sammanställt.

Kort sammanfattning av bidraget

Den 4 oktober hade musikalen Sound of Music premiär på Östgötateatern i Norrköping. Salongen var fullsatt!


Marknadsföringskampanjen började långt innan dess och var i en första fas inriktad mot media. Vi fick ett stort genomslag på vår första presskonferens där teamet bakom föreställningen presenterade sina idéer. Vi arbetade också väldigt publikt med den öppna audition vi hade för att hitta barnen i ensemblen. Även detta fick stort genomslag i lokal media.


När repetitionerna drog igång efter sommaren 2014 släppte vi informationen om vilka som skulle spela huvudrollerna och fick återigen stort genomslag i pressen på vår norska stjärna Anette Amelia Larsen (som även pryder konceptbilden).


Efter detta gick kampanjen in i en ny fas som baserades på annonsering och event. Vi släppte biljetterna på Augustifesten (Norrköping) i samarbete med NT. Kön ringlade lång till biljettkassorna. På scenen vid Konsumbacken uppträdde barnen och huvudrollsinnehavarna. Vi delade ut flera tusen tyrolerhattar i papp med reklambudskap till alla barn som passerade oss.


Nästa stora event var på stängningen av Kolmården där vår marknadspersonal, utklädda till nunnor, delade ut tyrolerhattar och information om föreställningen till tusentals familjer.


Nu började det närma sig premiär. Intresset för musikalen var redan då stort hos allmänheten. Under Kulturnatten hade vi en öppen repetition, som besöktes av ca 500 personer.


Under tiden pågick en väldigt konsekvent kampanj med annonser i storformat och affischering/skyltning på väl synliga platser. Vi följde även upp detta i sociala medier. På premiärdagen hade vi en åttasidors bilaga i Norrköpings Tidningar och Folkbladet. Efter premiären har vi fortsatt med annonseringen (i mindre format) och haft event i köpcentrum.


Framåt november flyttades kampanjens fokus över till Linköping, då vi släppte biljetterna där. Vi hade redan sålt bra när vi deltog på Correns julmarknad i slutet av månaden och därmed drog igång ”julklappsdelen” av kampanjen.

 

Uppdragets bakgrund och syfte

Marknadsavdelningens uppgift var att sälja MASSOR av biljetter. Målgruppen för föreställningen är väldigt bred/många. Vi har dock haft fokus på familjer med barn fr. 7 år.


Uppdragets specifika förväntningar och mål

Målet med kampanjen var att folk skulle gå man ur huse för att se musikalen. Den budgeterade siffran i Norrköping var 14 000 besökare. Vi ville fylla föreställningarna från start för att få bästa möjliga effekt av word of mouth – få de som sett musikalen att sälja den genom att berätta om den för vänner och kollegor. Vi ville också att Linköpingspubliken skulle smittas av Norrköpingsbornas entusiasm och köpa många biljetter innan premiären den 30 jan 2015.


Resultat

Vi kan inte beskriva kampanjen som annat än lyckad.  Publiksiffran i Norrköping slutade på 17 460 – alltså 3460 fler sålda biljetter än det satta målet. Vi lyckades också få en väldigt hög beläggning ända från start, som sedan höll i sig jämnt fördelat under hela spelperioden. Publiken hjälpte oss genom att sprida ett positivt budskap i sociala medier. Föreställningarna i Linköping var i princip slutsålda innan premiären. Vi ”tvingas” nu sätta in sex extra föreställningar för att möta det stora publiktrycket.


Material


Agda2015_Östgötateatern_Kampanjbidraget

« April 2012»

M T O T F L S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

NOTISER

Inställd föreställning

Du som har en betald biljett till inställd föreställning får antingen byta till ett annat speldatum eller pengarna tillbaka, om du kontaktar oss inom en månad. Se våra öppettider längre ner.

Öppettider & bokning

Internetbokning

Du kan enkelt boka biljetter via internet när som helst på dygnet. Tryck på knappen BOKA vid den föreställning du vill se.

 

Telefonbokning

Tel. 020-51 51 20

 

Telefonbokningen har öppet mån - fre

kl. 10.00-13.00 och 14.00-16.00.

         

Biljettkassa

Biljettkassorna är alltid öppna två timmar innan föreställning. Kassorna har också öppet:

 

tis kl. 12.00 - 16.00

ons - fre kl. 15.00 - 19.00

 

Besöksadresser
Linköping, Platensgatan 12
Norrköping, Teatertorget 1

Nyhetsbrev

Prenumerera

på vårt nyhetsbrev!

Våra sponsorer



© 2012 Östgötateatern LOGGA IN
producerad av Hollies reklambyrå