bakgrundsbild

Debatt

Johan celande 550

Påståenden utan verklighetsgrund

Lördagen den 30 augusti publicerade Michael Cocozza ett generalangrepp på Östgötateatern i Östgöta Correspondenten.

Michael har i knappt två år suttit i teaterns styrelse. Han har ett starkt engagemang för kulturen och har gjort ett stort arbete med att skaffa teatern sponsorer. Han har sprudlat av idéer, men inte velat lära sig förstå hur en teater fungerar. Därför har de allra flesta av hans förslag inte heller fått gehör, varken hos styrelsen eller ledningen. Att läsa hans artikel, fylld av sakfel, är beklämmande.

 

Michael påstår, trots att han vet bättre, att teatern är ”ineffektiv” och har en låg ”produktionsvolym” jämfört med liknande teatrar. Som belägg jämför han antalet föreställningar i vårt respektive Uppsala Stadsteaters abonnemang. Men antalet föreställningar som erbjuds i ett abonnemang är inte ett mått på produktionsvolym. Det är däremot antalet spelade föreställningar i förhållande till omsättning. De senaste åren har vi spelat fler föreställningar än Uppsala (också relativt omsättningen); dessutom för en större publik (apropå ”effektivitet”). Detsamma gäller när man jämför med Malmös och Helsingborgs stadsteatrar, som Michael också lyft fram. Allt detta vet han, liksom alla andra i vår styrelse. Det kan kanske vara orsaken till att styrelsen inte tagit till sig hans olika förslag om repertoar och spelplanering.

Ett av dessa förslag är att skapa en särskild Linköpingsensemble med egen konstnärlig ledare. Det vore ekonomiskt ineffektivt och konstnärligt utarmande. Michael ”glömmer” också att Linköping redan har en egen ensemble i ung scen/öst – med egen konstnärlig ledare – som hyllas som en av landets ledande scener för barn och ungdomsteater och håvat in miljoner i extra stöd genom åren. När han jämför vårt antal premiärer med andra teatrar så ”glömmer” han också konsekvent ung scen/öst.

 

Michael saknar bredd och nyskriven svensk dramatik på teatern. Jag håller inte med. Denna säsong ger vi fyra produktioner på stora teatern i Linköping: en svensk klassiker, en nyskriven amerikansk pjäs, en familjemusikal och en nyskapad föreställning i gränslandet mellan teater och nycirkus. Dessutom, ett antal mindre produktioner för våra mindre scener och turné i länet, samt tre program för äldreboenden. På ung scen/öst ges fem urpremiärer, alla av svenska dramatiker. Till det en rad gästspel, forsknings- och utvecklingsprojekt både på ung scen/öst och i stora huset.

 

Michael målar också ut sig som den som frälst teaterns ekonomi. Han skriver att han på nästa styrelsemöte ”för första gången” ska få ta del av ett halvårsresultat på teatern och får det att låta som om vi tidigare inte har haft någon kontroll på ekonomin. Men teatern har de senaste arton åren haft god ekonomisk kontroll. Vid två tillfällen har vi redovisat sämre resultat än budget. Bägge gångerna har vi tagit igen det året därpå. Övriga sexton har vi gjort bättre resultat än budget. Något halvårsresultat kommer han inte heller att få på nästa styrelsemöte, trots att han skriver det. Vad styrelsen beslutat är att från 2015 byta ut en av våra tre prognoser mot en delårsrapport. Michael har själv berett och deltagit i detta beslut.

Michael påstår sig kunna ”teaterns ekonomi i detalj”. Visst, han har begärt ut och fått ett antal rapporter ur teaterns ekonomisystem, men inte alltid förstått dem. För ett år sedan larmade han vår styrelseordförande om att vi var på väg att gå flera miljoner back efter att ha läst en okommenterad resultatrapport, trots att vi förklarat att man inte kan läsa den sortens rapport så. Han hade fel, vilket visade sig i prognos och bokslut.

Michael kom till teaterns styrelse med ett stort engagemang. Han har gjort bra saker för teatern, fått oss att titta närmare på hur vi fungerar, fått oss att förbättra vissa rutiner. I grunden tror jag att vi delar samma humanistiska syn på kulturens och teaterns vikt i vårt samhälle. Det är därför sorgligt att han nu, som en frustrerad och missförstådd frälsare, skadar teatern genom att kasta ur sig ett antal påståenden utan verklighetsgrund.

 

Johan Celander, teaterchef

 

Michael Cocozzas debattartikel hittar du på corren.se >>


Spelplan

« April 2012»

M T O T F L S
1
2 3 4

Gin & Bitter Lemon
4 april kl. 19, Linköping

LÄS

5

Biff Strindberg
5 april kl. 12, Norrköping

LÄS


Gin & Bitter Lemon
5 april kl. 19, Linköping

LÄS

6 7 8
9 10 11

Gin & Bitter Lemon
11 april kl. 19, Linköping

LÄS

12

Gin & Bitter Lemon
12 april kl. 19, Linköping

LÄS


Biff Strindberg
12 april kl. 12, Norrköping

LÄS

13

Gin & Bitter Lemon
13 april kl. 19, Linköping

LÄS


Biff Strindberg
13 april kl. 12, Linköping

LÄS

14

Gin & Bitter Lemon
14 april kl. 18, Linköping

LÄS

15

Gin & Bitter Lemon
15 april kl. 16, Linköping

LÄS

16 17 18

Gin & Bitter Lemon
18 april kl. 19, Linköping

LÄS

19

Gin & Bitter Lemon
19 april kl. 19, Linköping

LÄS


Biff Strindberg
19 april kl. 12, Norrköping

LÄS

20

Gin & Bitter Lemon
20 april kl. 19, Linköping

LÄS


Biff Strindberg
20 april kl. 12, Linköping

LÄS

21

Gin & Bitter Lemon
21 april kl. 18, Linköping

LÄS


Hamlet
21 april kl. 18, Norrköping

LÄS

22

Gin & Bitter Lemon
22 april kl. 16, Linköping

LÄS

23 24 25

Gin & Bitter Lemon
25 april kl. 19, Linköping

LÄS


Hamlet
25 april kl. 19, Norrköping

LÄS

26

Gin & Bitter Lemon
26 april kl. 19, Linköping

LÄS


Hamlet
26 april kl. 19, Norrköping

LÄS

27

Gin & Bitter Lemon
27 april kl. 19, Linköping

LÄS


Hamlet
27 april kl. 19, Norrköping

LÄS


Biff Strindberg
27 april kl. 12, Linköping

LÄS

28

Gin & Bitter Lemon
28 april kl. 18, Linköping

LÄS


Hamlet
28 april kl. 18, Norrköping

LÄS

29

Gin & Bitter Lemon
29 april kl. 16, Linköping

LÄS


Hamlet
29 april kl. 16, Norrköping

LÄS

30

Biljettsläpp

 

Linköping

29 okt (Sound of Music och Tänk om)

 

Boka biljetter

Internetbokning

Du kan enkelt boka biljetter via internet. Tryck på knappen BOKA vid den föreställning du vill se. OBS! Alla biljetter är inte släppta än (se ovan).

 

Telefonbokning

Tel. 020-51 51 20

 

Öppet (t.o.m. 31 dec):

Mån - fre kl. 10.00-13.00 och 14.00-16.00

 

Biljettkassa

Biljettkassorna är alltid öppna två timmar innan föreställning.

 

Linköping (Platensgatan 12)

Öppet (t.o.m. 31 dec):

Tis kl. 12.00 - 16.00

Ons - fre kl. 16.00 - 19.00

 

Norrköping (Teatertorget 1)

Öppet (5 aug - 16 sep):

Tis kl. 15.00 - 19.00

Ons - fre kl. 12.00 - 16.00

 

Öppet (17 sep - 31 dec) :

Tis kl. 12.00 - 16.00

Ons - fre kl. 16.00 - 19.00

 

ung scen/öst

Scen för barn och unga

ung scen/öst är en satellitverksamhet till Östgötateatern. Med ny lekfull scenkonst vill vi fördjupa och utmana kontakten med den unga publiken. Vår huvudsakliga publik är grundskolan, gymnasiet och studenter.

 

 

ung scen/öst >>

Nyhetsbrev

Prenumerera

på vårt nyhetsbrev!

Våra sponsorer


v

© 2012 Östgötateatern LOGGA IN
producerad av Hollies reklambyrå