ung scen/öst vidgar teaterbegreppet

De möter årligen tusentals elever i Östergötland och utgör för många det första mötet med scenkonsten. 15-årsjubilerande ung scen/öst vill ha en låg tröskel in till teatern.

Foajén på ung scen/öst i Linköping är dekorerad med rosa ballonger och girlanger. På golvet ligger röda mattor utrullade. Vid biljettkassan gör sig dagens tre publikvärdar redo att ta emot besökarna.

- Det är kul att jobba på ett ställe dit människor kommer för att få en rolig upplevelse, säger Mitra Bashang.

Kollegan Heléne Thuresson betonar den viktiga uppgift som ung scen/öst har och berömmer interaktionen mellan skådespelarna och publiken.

- Många är här för första gången och har kanske inte varit på teater förut. Just det mötet är fantastiskt att få vara delaktig i, säger hon.

"Viktigt för elever"

När 50 niondeklassare från Lagmansskolan i Mjölby anländer tillsammans med sina lärare fylls lokalerna med sorl och nyfiken förväntan. Publikvärdarna visar eleverna till rätta och delar ut biljetter.

- De som har gått på Baba Yaga hittills verkar gilla föreställningen. När vissa kommer hit är de ”för coola” för teater och det sitter ballongen i foajén och så, men när de kommer ut efteråt är de glada och positivt överraskade, säger publikvärden Fanny Sjödahl.

Läraren Ingela Fröjd Ekman berättar att skolan har besökt ung scen/öst tidigare.

- Det är en kul kulturupplevelse, säger hon och får medhåll av kollegan Maria Wångström.

- Det är viktigt för elever att få komma ut och se på teater, för det gör de aldrig annars. Nu får de något annat än bio och internet, säger Maria.

När föreställningen börjar förflyttas publiken till en minst sagt ovanlig läkarmottagning. En efter en – och till elevernas förtjusning – äntrar fantasifulla sagokaraktärer scenen. Åskan brakar lös och terapeuten tillika häxan Baba Yaga gör en storstilad entré som får skratten att övergå i förundran.

Ny syn på teater

På ett humoristiskt vis, med mycket svärta och ironi, behandlas sedan allmängiltiga ämnen som ofta är särskilt aktuella under tonåren. Det handlar till exempel om nervositet inför kontakten med det motsatta könet, att önska sig högre status eller att vilja vara del i en gemenskap. Ensemblen improviserar och interagerar med besökarna.

- Det var roligt. Både hur de såg ut och vad de sa och att de pratade med publiken, säger en av eleverna efter föreställningen.

- Jag trodde inte att teater skulle vara så här, men det var bra, säger kompisen.

När ensemblen samlats efter föreställningen konstaterar skådespelarna att ung scen/öst sannolikt spelar en betydande roll när det gäller möjligheten för unga östgötar att få upp ögonen för teater.

- Vi fick brev från en som var och tittade på föreställningen som skrev att han hade fått en helt annan syn på teater. Det är jättekul, säger Maurits Elvingsson.

- Häromdagen fick vi också ett mejl från en klass som ville se om föreställningen för att de gillar den så mycket. Och det var en klass som var väldigt tyst och blyg när den var här. Så det var häftigt, säger Michal Axel Piotrowski.

Att det skulle röra sig om känsliga ämnen är nog ett vuxenperspektiv, tror ensemblen. Det här är frågor som unga möter dagligen.

- Det är många tjejer som sagt att de är glada för sexualundervisningen, säger Maurits och syftar på när Baba Yaga demonstrerar hur en vagina ser ut.

Karaktärerna i föreställningen är skapade utifrån improvisationsövningar med dramatikern Manda Stenström under ledning av regissören Nils Poletti. Något pappersmanus finns inte och de flesta repliker är improviserade, vilket ställer extra höga krav på ensemblen.

- Det är jättekul. Det här sättet att arbeta är väldigt ovanligt, säger Krister Kern, som annars tillhör den fasta ensemblen på Östgötateatern.

15-årsjubileum

På ung scen/östs kontor, en bit bort på samma gata, pågår förberedelserna inför 15-årsjubileet dagen därpå. Vindruvor, godis och tomater trängs med ljus, hjärtformade pins och serveringsfat. På pappväggar sitter bilder från föreställningar genom åren.

Det är nu 15 år sedan ung scen/öst startade och det ska firas rejält.

- Vi har bjudit in alla som någonsin jobbat här, plus branschfolk och personer som är knutna till teatern. Vi ska bada i 15-årsnostalgi, säger Elin Andersson, publik- och bokningsansvarig.

Elin, som själv besökte ung scen/öst under gymnasiet och började arbeta här för fyra år sedan, säger att det varit väldigt spännande att följa utvecklingen.

- Det är först nu som jag förstår hur mycket vi har gjort och hur länge det har funnits. Vi har verkligen vuxit. Vi har fler lokaler och gör mer teater och är på turné. Vi har gjort allt från klassisk scen-salong till mer experimentell teater. Vi har hunnit så mycket på 15 år, säger hon.

Låg tröskel

Sedan starten 2001 har ung scen/öst kommit att bli en av Sveriges ledande scener inom scenkonst för barn och unga. Utöver 4-6 egna uppsättningar varje år plus gästspel så samordnas olika pedagogiska och konstnärliga projekt, så som ung scen/lab, ung scen/akademi, ung scen/residens och Fri Feministisk Scenkonstsamling.

- Det underbara och det som är så viktigt är mötet med vår publik. Det är det som fyller på mina batterier, säger konstnärliga ledaren AnnaLina Hertzberg.

Vad har du för visioner för ung scen/öst?

- Jag vill förankra vår verksamhet hos vår publik. Det ska vara en låg tröskel in till teatern. Folk ska veta vilka vi är och skolor och lärare ska känna att teatern är deras egen, oavsett var i länet de finns. Jag vill att vi ska vara ett analysverktyg av samtiden och kanske ännu viktigare att vi ska hjälpa till att skapa en referensram för konstnärliga upplevelser. Genom scenkonsten kan vi gestalta och förstå på sätt som når ut till många, säger AnnaLina.

I dag är sista chansen att se Baba Yaga på ung scen/öst i Linköping. Den 10 november har föreställningen sedan premiär på Teater Bråddgatan 34 i Norrköping.


Läs mer på ung scen/östs hemsida >>


Text och foto: Jeanette Söderwall (Publicerad 2016-10-28)

Gå till hemsidan