Undersökande teater för barn och unga

 

Hon vill se världen från nya håll och bjuder in barn och unga i Östergötland att göra detsamma. AnnaLina Hertzberg är konstnärlig ledare på Östgötateaterns barn- och ungdomsscen ung scen/öst.

Som konstnärlig ledare har AnnaLina Hertzberg det övergripande konstnärliga ansvaret för ung scen/öst. Hon lägger till exempel repertoar och skriver och regisserar föreställningar, men har även det administrativa chefsuppdraget och personalansvar.

Det bästa med jobbet är samtalen med publiken och samtalen mellan de som jobbar, säger AnnaLina. Att diskutera och att våga prova saker som de inte har gjort förut är det som gör arbetet så intressant.

– Vi påstår att någon är en robot, att en bit ståltråd är en telefon, ett musikstycke är en känsla, och publiken accepterar och reagerar på det. Det är magiskt när skådespelarna och publiken lyckas förenas i teaterns överenskommelser, säger AnnaLina.

ung scen/öst, som varit en självständig del av Östgötateatern sedan 2001, spelar för barn och unga från sex år och till gymnasiet. En stor del av publiken möter teater för första gången.

Hur är det att regissera för barn jämfört med vuxna?

– Just nu regisserar jag en pjäs för 11- och 12-åringar. Hos dem finns det generellt ett stort rättvisepatos, en vilja av att bestämma vad som är rätt och fel. Förståelse är ofta mer direkt, ironin som vi vuxna ofta lägger mellan oss själv och en företeelse är inte så stor.


En vilja att förstå

AnnaLina definierar scenkonst som en vilja att samtala och försöka förstå. Samtalet behöver inte vara genom ord, utan visuella upplevelser och förståelser. Det viktiga är inte heller att förstå, utan att hitta alternativa sätt att se på saker.

– Jag är intresserad av att välja andra verkligheter, att pausa min egen och att kliva in i en annan fantastisk berättelse. Om jag tvivlar på om det jag gör är viktigt slutar jag alltid att göra det när jag möter publiken. Det kan vara i samband med repetition eller föreställning, i foajén, på skolgården, i brev och teckningar. Det är det finaste och roligaste.

Just nu regisserar AnnaLina Tårtbagaren, skriven av Elsa Berggren. Det är en föreställning med en hel liten scenografi, mycket rekvisita och flera klädbyten. Allt ska rymmas i en vanlig bil och spelas i östgötska klassrum den 5 oktober-18 december.

AnnaLina Hertzberg. Foto: Fotografica


– De två skådespelarna, Luiza Stanescu och Dasha Nikiforova, berättar en historia om förvecklingar, tårtkalas och drömmar som går sönder. Det är i grunden en sorglig berättelse, med smak av kristyr och vanillin, berättar AnnaLina.


Mat som tema

Under spelåret 2018/2019 arbetar ung scen/öst med temat mat. Repertoaren, som bland annat spelas i det egna teaterhuset på Elsa Brändströms gata i Linköping, på Teater Bråddgatan 34 i Norrköping och på turné i klassrum, kretsar kring vår planet och om hur vi ska dela på det den ger. Stora frågor som närmas genom sinnenas njutning och äckel, med djupdykningar i matavfallscontainrar och maränger, expeditioner till banketter och livsmedelsfabriker.

– Föreställningarna tar upp aspekter som till exempel njutning, miljö, migration, makt och konsumtion. Att arbeta med mat har lett oss in i flera intressanta diskussioner, på teatern och med elever och lärare.

Hur vill du att ung scen/öst ska utvecklas framåt?

– Jag hoppas att ung scen/öst ska hitta till fler skolor, att fler elever och lärare ska se förstå att vi är deras teater. Jag hoppas att vår publik ska fortsätta känna sig sedda och utvalda. Jag hoppas att ung scen/öst ska fortsätta göra undersökande konst med plats för upptäckande.


Text: Jeanette Söderwall (Publicerad 2018-10-03)

Läs mer om ung scen/öst >>

Gå till hemsidan