Porträttet: Krister Kern


Om man som liten haft en operasångerska till mamma och en dirigent till pappa och därmed spenderat halva sin barndom på Göteborgsoperan så är det inte helt orimligt att man till slut hamnar inom kulturens väggar.

Efter ett inledande revolterande ointresse var det en statistroll som väckte teaterlusten till liv hos Krister Kern. Efter gymnasiet gjorde han först annat i några år, bodde i Italien och utforskade livet. Men vid 24 års ålder insåg Krister att det förstås var på scenen som han hörde hemma. Han började på Teaterhögskolan i Göteborg.

Kristers karriär satte igång ganska direkt, men hur startade den egentligen?

– Efter skolan började jag spela på Teater Bhopa i Göteborg, en fri teatergrupp som inte längre finns kvar. Där gjorde vi en Lotta Lotass-pjäs, Samlarna, som faktiskt vann massa priser och var med på Teaterbiennalen och så, vilket var väldigt kul! Sen spelade jag här något år, sen i Borås något år. Lite fram och tillbaka med film och tv däremellan. Men just det, du frågade ju bara om starten.


Från Hamlet till Peter Pan

De första kliven in på Östgötateatern tog Krister 2003, under praktiken på sin utbildning. Det första jobbet här gjorde han 2006 i Min modiga mor. Sen rörde han sig som nämnt mycket fram och tillbaka mellan olika teatrar, men sedan 2010/2011 har han varit på Östgötateatern i längre perioder. Vi har bland annat kunnat se honom i titelrollen i kritikerrosade Hamlet, som Albert i Frankenstein och som Peter Pan i Wendy & Peter Pan. 2016/2017 var han med i Baba Yaga på ung scen/öst och 2017/2018 i Riksteatern-samarbetet Dimensioner.

På frågan om vad det roligaste han har spelat i på Östgötateatern är så svarar han direkt:

– Oj, Rose Rose Rose på ung scen/öst (2014/2015). Den var verkligen jätterolig. Den handlar om hur det är att växa upp som ung tjej, som Rose. Det var ett samarbetsprojekt så vi spelade den på engelska, franska och svenska och hade franska skådespelare med. Vi var på turné och spelade bland annat i Finland och på biennalen i Malmö.


Bredden är bäst

Det bästa med Östgötateatern är enligt Krister bredden som teatern erbjuder.

– Jag tycker att det är roligt att vi gör så mycket olika sorters teater. Vi har ung scen/öst, musikaler, klassiska draman. Ja, bredden är det bästa. Och att vi har mycket publik förstås, det är jag stolt över!

Krister har ingen särskild typ av roll som han helst spelar, utan föredrar variation. Om han själv får välja så är han gärna med och styr lite när en föreställning sätts upp.

– Jag gillar att prova nya grejer som jag inte har gjort förut. Det kan vara musikal någon gång, helt realistiskt drama någon gång och ung scen/öst någon gång. Nej, jag har ingen direkt favoritgenre utan tycker om att göra saker jag aldrig testat på förut. Det är roligast att göra föreställningar där man får vara med och forma dem såklart. När det är en process som är inkluderande och där det inte bara är en person, regissören, som bestämmer allt. Att kunna påverka mycket i ett tidigt skede tycker jag om.

Krister har som nämnt även gjort en del tv och film. Han har bland annat medverkat i Kommissarie Winter, Oskyldigt dömd, 183 dagar, När sugfiskar krockar och SVT:s storsatsning Ettor och nollor. Det är något han tyckt varit jättekul, men ibland svårt att få ihop.

Krister Kern. Foto: privat


Även om tv och film vara lika roligt som teater så föredrar Krister efter lite dividerande det senare.

– Det är svårt att kombinera eftersom att det handlar om så olika tider, men det är jättekul när det väl funkar. Det svåra är att vara tillräckligt flexibel för att kunna jobba med film och tv så där sporadiskt som jag vill. Det är lite av en paradox - man måste vara ledig för att kunna ta sig an jobben men de kan i sin tur vara för få så att man inte får in tillräckligt mycket pengar och därmed behöver boka in andra jobb. Men kärleken till teatern är nog ändå större i mitt fall, tror jag.


melodikryss för äldre

Nu under våren är Krister ute och turnerar med Kristers Melodikryss. Ett kulturprogram som är en del av regionens satsning på gruppen 65+ med behov av insatser, bland annat på äldreboenden och träffpunkter runt om i Östergötland. Genom sång, dikter och texter håller han en halvtimmes melodikryss för de boende.

– Det är så roligt och så uppskattat! Jag brukar fika med dem innan jag kör igång krysset. Att få möta dem i deras hemmiljö ger en väldigt direkt kontakt och det är otroligt fint. Samtidigt är det lite jobbigt. Det har slagit mig hur man ser på och gör med gamla. Många av dem tycker själva att de är ett problem. Att de är en last för personalen och barnen som ska behöva hälsa på. Det är inte så kul att höra. Sen händer det inte så mycket på äldreboenden allt för ofta heller, så det känns viktigt att få chansen att göra något för dem. De är verkligen en bortglömd grupp i samhället, kanske egentligen lika viktig att ta hand om som barn.


Målar på fritiden

Förutom denna insats är Krister i full fart med en föreställning om Ester Henning - Sveriges bästa konstnär - som snart ska provspelas för personal på Teatervinden. På Kaga Kulturdag i Linköping den 2 juni ska han läsa Tranströmers poesi till Mozartmusik.

När Krister inte repeterar eller spelar brukar han umgås med sina två barn, måla tavlor och försöka hinna med att själv gå på teater.

På frågan om var han ser sig själv om fem år svarar han, efter lite funderande:

– Om fem år tror jag att jag jobbar på nordens mest intressanta teater. Jag både hoppas och tror att Östgötateatern kan bli det. Yrkesmässigt alltså. I privatlivet så hoppas jag att jag kanske hinner måla lite mer.


Text: Frida Jonsson, praktikant (Publicerad 2018-05-07)

Gå till hemsidan