Musikaldrömmen som blev verklighet


Det skrivs få nya musikaler i Sverige. Det är något som Staffan Aspegren och Jan-Erik Sääf, som tillsammans har skrivit Camera, vill ändra på.

Allt började med en konsert. Kompositören, textförfattaren och musikern Jan-Erik Sääf fyllde 50 år och arrangerade en retrospektiv konsert med låtar från musikaler som han arbetat med genom åren. På repertoaren fanns också två nya låtar till en musikal han drömde om att skriva – en musikal om Ingrid Bergman.

I publiken satt teater-, musikal och operaregissören Staffan Aspegren.

– Jag taggade igång direkt och gick fram till Jan-Erik efteråt och sa "den där musikalen ska vi skriva", säger Staffan Aspegren, som länge saknat berättelser om kvinnor inom musikalvärlden.


Roligt och lustfyllt

Detta var drygt fem år sedan. Nu har musikalen blivit verklighet på Östgötateatern. Vägen hit har kantats av läsningar, workshops och omskrivningar.

– Man måste prova sig fram. Det har varit så kul och fruktansvärt inspirerande. Jag har tyckt om att knåda den här lerklumpen, säger Jan-Erik och får medhåll av Staffan.

– Det har varit väldigt roligt och lustfyllt. Utmaningen har varit att veta när man ska släppa ifrån sig sin baby och låta andra ta över.

Staffan framhåller att Camera inte är en dokumentär berättelse, utan en fiktiv pjäs inspirerad av en period i Ingrid Bergmans liv.

– Det finns en fantastisk dramatik i hennes liv och samtidigt får man aldrig riktigt tag på henne, eftersom hon har en sådan integritet. Det har varit spännande att göra henne till en människa av kött och blod.


Klassisk musikalmusik

Musiken i Camera beskriver Jan-Erik som "klassisk musikal, men ändå här och nu".

– Jag har försökt att låta karaktär, berättelse och situation styra och sedan bildat ett tonspråk. Det finns en underton av tidlös klassisk filmmusik, säger han.

Varför skrivs det så få nya musikaler i Sverige?

– För att det är så dyrt att beställa. Ett sätt att få det mindre dyrt är att använda den här workshopmetoden, för då kan man lita på materialet på ett annat sätt. Sedan är teatrarna ofta rädda för att satsa på nytt eftersom man vill veta att det säljer och då tar man ofta ett känt verk, säger Staffan.

Tror ni att Camera kan öppna dörrarna för fler nya musikaler?

– Förhoppningsvis kan vi inspirera andra och visa att det går att plocka fram bra musikaler i Sverige, säger Jan-Erik.

Jan-Erik Sääf och Staffan Aspegren. Foto: Jeanette Söderwall


– Det tror jag absolut. Kulturhuset Spira, Wermland Opera, Östgötateatern och Högskolan för scen och musik i Göteborg har gått in i ett samarbetsprojekt som stöds av Kulturrådet. Camera kan ses som ett förarbete. Målet är att få fram nya verk och att få dem spelade, berättar Staffan.

Läs mer om Camera

Text: Jeanette Söderwall (Publicerad 2018-01-24)


JAN-ERIK SÄÄF

Jan-Erik Sääf är frilansande kompositör, textförfattare och musiker. Han är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och sedan 2009 huskompositör vid Moomsteatern i Malmö. Hans kompositioner har fokus på musikteater, musikal och opera. Bland de många produktionerna kan nämnas musikalerna Svarta änkan på Riksteatern, William och Freuds Cigarr på Stockholms Musikteater och nu senast Jag blir nog aldrig bjuden dit igen på Malmö Opera. På Östgötateatern har Jan-Erik tidigare gjort musiken till familjeföreställningen Wendy & Peter Pan. Hösten 2017 var han också musiker och kompositör i Mycket väsen för ingenting.


STAFFAN ASPEGREN

Staffan Aspegren, med rötterna i Linköping, är teater-, musikal och operaregissör samt konstnärlig chef, teater på Smålands Musik & Teater. Han har tidigare bland annat skrivit musikalen Hundringar för Radioteatern. Staffan har gjort uppsättningar på till exempel Göteborgsoperan, Norrlandsoperan, Cape Town Opera, Århus teater (DK), Västerbottensteatern, Moomsteatern och stadsteatrarna i Stockholm och Göteborg. På Östgötateatern har han tidigare regisserat En kul grej hände på väg till Forum. Teaterintresset väcktes när Staffan som trettonåring såg Ä´ke det gudomligt – en föreställning om Bellman av Bertil Norström på teatern i Linköping.


Tips! På programkvällen En ny musikal föds kan du höra Jan-Erik Sääf och Staffan Aspegren berätta mer om upptakten, arbetet och tankarna bakom Camera. Det bjuds även på musikaliska smakprov och anekdoter från musikalvärlden. Läs mer om programkvällen

Gå till hemsidan