klassiker på ett nytt sätt


Musikalisk, kroppslig och psykologisk. Så beskriver regissören Anna Pettersson sin version av August Strindbergs klassiker Pelikanen.

Anna Pettersson är regissör, skådespelare och doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola. Hon är också teaterchef för Strindbergs Intima Teater i Stockholm, som tillsammans med Östgötateatern har producerat Pelikanen.

Det som lockade henne med pjäsen, skriven 1907, är den starka uppgörelsen och upproret mot modern.

– Jag är väldigt intresserad av tabun på scen och tänker att det finns många teman kring modern som vi inte har avhandlat. Förutom att det är en generationsuppgörelse finns det ett undergångstema som är intressant i vår tid. I min regi tar vattnet slut, akademierna brinner och de tre människorna på scenen står inför avgrunden och vet inte hur de ska hantera det. Precis som vi gör med vår tids klimatkatastrofer och det spända politiska världsläget, säger Anna Pettersson.

Pelikanen innehåller många tolkningsmöjligheter. Det är det som är det fina med klassiker, menar Anna. Hon har tidigare gjort uppmärksammade nytolkningar av bland annat Fröken Julie, Måsen, Misantropen, Bernardas hus, Vildanden och Hedda Gabler.

– Orsaken till att klassiker är klassiker är att de är tidlösa och inte hänvisade till en tolkning. Jag tycker mycket om när publiken har möjlighet att skapa personliga associationer. Själv tycker jag att referenserna till nutiden är mycket tydliga.


Psykologiskt drama

Anna beskriver sin version av Pelikanen som musikalisk, kroppslig och rytmisk. Samtidigt är den psykologisk och expressionistisk. Hon har arbetat mycket med skådespelarnas fysiska och spontana impulser under repetitionerna och i samband med det bytt ut och tagit bort delar av originaltexten.

– I dag är en publik mycket mer dramaturgiskt skicklig än den var när texten skrevs. Därför behöver kanske inte dagens publik all den text som står skriven. Det betyder inte att all text är borta eller att jag inte bryr mig om texten, tvärtom. Min och ensemblens ambition är att publiken ska höra texten på ett sätt de inte gjort förut. Vår uppgift är att synliggöra de situationer som finns bortanför texten, berättar Anna.


Skicklig ensemble

Ensembletrion består av Östgötateaterns Stina von Sydow, Ann-Sofie Andersson Kern och William Wahlstedt.

– Den här ensemblen har varit helt fantastisk att arbeta med – så trygga i formen och så säkra med varandra och dessutom tekniskt skickliga. Det har varit en fröjd och jag har verkligen njutit av det här arbetet, säger Anna.

Ensemblen i Pelikanen. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Kontakt med publiken

Pelikanen hade premiär på Strindbergs Intima Teater den 2 mars. ”Jag har aldrig upplevt en så intelligent, rå och uppriktig publikkontakt” skrev Expressens recensent Maria Edström efteråt. Anna berättar att skådespelarna har väldigt mycket kontakt med publiken och att hon tycker att det är viktigt att aktivera besökarna.

– Vi tar ju publikens tid i anspråk och då tycker jag att det är viktigt att vi har en idé med vad vi vill ska hända med publiken. Jag vill inte bara att de ska luta sig tillbaka som när man tittar på en film, utan att de upplever att de är i samma rum som skådespelarna och delar närvaron tillsammans med dem.


Nytänkande

Anna undervisar ibland skådespelarstudenter vid Stockholms konstnärliga högskola, där hon även bedriver forskning. Hennes pågående forskningsarbete har resulterat i flera omtalade dekonstruktioner av klassiska pjäser, i vilka hon särskilt fokuserar på makt, genus, klass och relationen till publiken.

– Den här pjäsen benämns ofta som att den är skriven i tre olika stilar: naturalism, absurdism och expressionism. Talteatern i Sverige är djupt förankrade i den psykologiska realismen, vilket vi sällan reflekterar över. Därför tycker jag det är intressant att se vad man kan addera eller hur man kan komplicera den formen och spelstilen så att vi inte bara upprepar det vi redan vet, säger Anna Pettersson.

Pelikanen har premiär på Teater Bråddgatan 34 i Norrköping onsdagen den 4 april. Föreställningen spelas även i Linköping den 30 maj-3 juni.

 

Text: Jeanette Söderwall (Publicerad 2018-04-03)

Läs mer om Pelikanen

Läs mer om Strindbergs Intima Teater

Gå till hemsidan