Anna vill skapa nya karaktärer


Hon är maskören som älskar Shakespeare, men som först nu fått arbeta med en av hans pjäser. ”Äntligen!” säger Anna Andersson, som skapat mask och peruk till Mycket väsen för ingenting.

Det är maskprovning i teaterhusets sminkloge. I stolen framför spegeln sitter Nina Jemth och med hjälp av mustasch, peruk, mössa och smink transformeras hon till Polischef Gränsbom.

– Nu är det bara småpill kvar. Jag ska sammanfoga det och se så att allt hänger ihop, att allt talar samma språk, säger Anna Andersson.

Hon är mån om att alltid skapa en ny karaktär och inte göra en kopia på något som vi har sett förut. Det är mycket däri tjusningen i maskör- och perukmakaryrket ligger – att hitta något nytt. Utmaningen ligger i de små förändringarna, berättar hon.

– Mitt mål är att få det att se levande ut. Mitt bidrag till Mycket väsen för ingenting är att jobba realistiskt och förhöjt. Det ska vara traditionellt och i 1600-talsstil. Det ville scenografen och kostymören Richard Andersson och det köper jag.

Som med nästan allt teaterarbete handlar Anna Anderssons jobb mycket om att samarbeta med andra yrkesgrupper.

– Det är ett samarbete med i första hand Richard, men även med Pelle och Nina och slutligen med skådespelaren som ska ha det. Jag vill att vi ska hitta karaktären gemensamt, säger hon.

Anna Andersson tillsammans med Nina Jemth. Foto: Jeanette Söderwall

Masken i Mycket väsen för ingenting bygger på klassiskt teatersmink, men i en mjukare tappning. Det är roligt att få använda sig av klassiska tricks som inte fungerar lika bra i moderna pjäser, säger Anna.

– Med peruker är det jättekul att få göra lite falska lösningar. Jag tycker om att blanda lite.

Anna har länge velat arbeta med en Shakespeare-pjäs. Hon gillar när en föreställning får henne att skratta, samtidigt som det finns en botten och ett budskap.

– Jag älskar Shakespeare. Jag älskar språket och att det är på vers. Det är magiskt och det är saga, nästan som sång. Det här är min första Shakespeare. Det är fantastiskt, äntligen!

Läs mer om Mycket väsen för ingenting

Text: Jeanette Söderwall (Publicerad 2017-09-20)

Från idé till föreställning


Förarbete, tillverkning, maskdesign och arbete bakom scenen under föreställningarna. Anna Andersson gillar att få fullfölja produktioner från början till slut.

Det är vid den tekniska kollationeringen som Anna först presenteras för idén med föreställningen. Hon börjar då med att göra research om tiden som föreställningen utspelas i.

– Tankeverksamheten kickar igång och man letar inspiration. Jag behöver färg och form och tittar mycket på bilder och filmer.

Vid den förtekniska kollationeringen kommer skissleveransen. Då finns det också en rollista och Anna träffar regissören. Nu kan hon börja planera, tillverka och beställa material.

– Sedan är det först vid kostym- och maskkollationeringen som man träffar kostymör och scenograf på tu man hand. Jag har också samtal med regissören om vad det är man vill berätta.

Nästa steg är att träffa skådespelarna. Anna gillar att vara med vid kostymprovningarna och på så sätt få en klarare bild av hur kostymerna kommer att se ut.

– Det är en levande och pratig process innan man kommer till maskprovningarna. Det gäller att ha livlig fantasi och inte låsa sig vid något.

När föreställningen haft premiär arbetar Anna sedan bakom kulisserna, med perukbyten och omsminkningar.

– Jag tror på att växla mellan tillverkning och föreställning, för att kunna förstå varför man gör som man gör. Man måste tänka på att en peruk ska hålla fem kvällar i veckan, säger hon.

Gå till hemsidan